Försaka mig själv

Det har alltid varit ansträngt för mig att umgås med familjen, att få de pressande inpå livet utan att ha någonstans att fly. Men blev inte så denna helg. Ingen av bröderna sov över och följde inte med förldrarna på utflykter. Fick mycket tid för mig själv i villan, till det jag vill göra just nu, läsa och fundera. Jag har svårt för det i min lilla lägenhet, behöver miljöombyte för att kunna koncentrera mig, allt för mycket som distraherar och känns försakat annars. Massa borden.


Jag hade en dröm färsk i minnet när jag vaknade idag. Borde skriva ner dem direkt för detaljerna blir suddiga direkt:


Jag är prostituerad, eller snarare på väg att bli. Jag tar hjälp av "erfarna" som hjälper mig hur.


Den känns inte som så svår att tyda om man vet vilka tankar jag går i just nu. Allt kretsar kring jobb och vad jag vill med mitt liv. Jag vet inte. Jag ifrågasätter allt och tvivlar på allt. Jag har varken dröm eller mål som jag vill uppfylla. Varför pluggade jag IT? Det verkade kul. Typ den typen av motivationen jag alltid haft. Det och att tillfredställa föräldrarnas press genom att skaffa jobb få pengar och bli självständig. Men vill jag egentligen jobba med IT? Inte hittat något hittils. Men jag behöver pengar. De sinar och jag behöver skaffa ett jobb, vilket som helst, för att få in några.


Så till drömmen. Jag tror inte det var någon önskedröm. Snarare mitt förnuft som försökte tala med mig, eller bara det omedvetna som talade om för mig var jag var på väg. Jag är på väg att försaka något, sälja mig för pengar. För det är ju så det känns just nu. Jag måste ju inte nödvändigtvis ha ett jobb som dröm och mål, inser jag, kan ju ha det som ett 9-5 jobb. Något man kan släppa när man kommer hem och kan lägga tiden och energin på fritiden. Men måste ha något att uppfylla på den fritiden isf. Faktiskt önskar jag ett sådant jobb, men ändå något som känns meningsfullt. Det är där skon klämmer för de mesta tror jag, i det område jag hamnat och inte dirket valt.


Om jag skulle välja mina studier idag vet jag vad det skulle bli. Inte IT, utan det som intresserar mig mest just nu. Psykologi. Så jag skulle ju kunna plugga till psykolog, hittar inte mycket annat psykolgi inriktat. Bara fem år till i skolan, nu när dryga fyra år snart är avklarade. Tror inte nu att det skulle bli tråkigt, jag skulle ha ett geuint intresse, men allt annat skulle kännas redigt bortkastat. Det finns dock terminslånga kurser, grund-, fortsättnings- och fördjupnings- kurser. Frågan är vad man blir med det, typ två år slumpmässig psykologi. Då skulle även min IT-utbildning vara rätt så out-of-date.

Tillägg 27/3: I drömmen tar jag hjälp. Om det är mitt förnuft som talar där borde jag kanske lyssna. Brukar ju alltid be om hjälp för sent. Men har väl på sätt och vis redan gjort det genom en vän som också säljer sig själv för pengar just nu, känns så. Han tycker jag bara borde ta något, vad som helst, behöver ju inte va för alltid. Vet inte varför jag har så svårt för det, det låter så lätt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0