"It ain't about how hard you hit..." -Rocky Balboa

rockybalboa_scr

Jag har precis sett Rocky Balboa och det var precis som jag trodde, till största delen en riktigt bra film. Det handlar inte mycket om boxning, och det trodde jag inte den skulle heller och det har inte flera av de föregående gjort heller. Det handlar mer om personen och personerna runt omkring honom. Kampen mot sig själv och omgivningen, att ha modet, att våga tro på sig själv. Favoritscenen var någonstans mitt i filmen när han pratar med sin son...

"The world ain't all sunshine and rainbows. It's a very mean and nasty place, and I don't care how tough you are, it will beat you to your knees and keep you there permenatly if you let it. You me or nobody.. is gonna hit as hard as life. But it ain't about how hard you hit, it's about how hard you can get hit, and keep moving forward. How much you can take, and keep moving forward. That's how winning is done!" - Rocky Balboa

Det fanns gott om liknande moralkakor och visdomsord blandade med boxningsanektdoter.. levererade av den gamle slagpåsen. Men det går ändå rakt till hjärtat... och det är kloka ord. Vi lever i en grym värld som inte går att gömma sig för.. alla kommer att mista personer de älskar, alla kommer råka ut för snesteg som itne går att förutspå. För att överleva måste man fortsätta.

Jag gillar verkligen sådana här sportfilmer (oftast), som inte bara handlar om sporten i sig, utan mer om kämpandet, att nå ett mål, att övervinna sig själv. Den typen av "feelgood"-filmer känns verkligen inspirerande, att vilja uppnå egna mål man önskat man lagt mer krut på. Filmen passade också verkligen min nuvarande sinnesstämning...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0