Är jag vuxen nu?

Morgon_E4Det blev en tidigt morgon, upp kvart över fyra. Blev bara ett par timmars sömn, många tankar som flög omkring. Men var inte trött och inte kall, trots nollgradigt. Jag värms innifrån av måbra känslor.

Jag har följt med föräldrarna till Skavsta, för att sedan ta hand om bilen. Och jag kan inte hålla tillbaka glädjefnattet medans jag börjar rulla och hastigheten råkar direkt krypa över de femtio tillåtna. Körkortet är två dagar gammalt och det är första gången ensam bakom ratten. Nu ska jag få ha den i två veckor. Jag mår.

Jag hade mörkat det för alla, hållt det hemligt för att kunna överraska. Förrutom ett par utvalda. Det har gått länge sedans jag övningskörde, 3-4år sedan jag var aktiv. Allt kom i veckan. Jag körde med föräldrarna när jag kunde. Tog halkkörningen. Några körlektioner. Och övrig tid har gått åt Bonniers Trafikskola. Jag har verkligen levt körning hela veckan. Kom på mig själv att kolla bakomvarande trafik innan jag gick in i hissen. Skadat, men det satte sig ju. Men kan väl fortfarande inte riktigt köra. Fick motorstopp två av tre gånger under halkkörnigen, till lärarens uteblivna glädje. Och det var vad jag fick anmärkning av från kontrollanten från vägverket, hanteringen av bilen. Men jag var uppmärksam och riskmedveten, så hon trodde: att det skulle vara riksfritt att släppa ut mig i traffiken. Moget Appe! Det är vad jag gjort sedan jag övningskörde sist, mognat. Resten tror jag kommer med vanan. Förrhoppningsvis nu under de veckorna jag har bilen. Annars får det väl bli ett par "kärringstopp" ibland, som under uppkörningen. :) No biggie!

Du måste ju göra en skiva med dina favorit låtar. Som du kan sjunga med till. Det är ett tips från en väldigt speciell vän, den enda som visste om det. Och det är precis vad jag gör. Drar upp volymen och sjunger högt. Men har inte hunnit göra en egen skiva, så tar en gammal, som jag inte lyssnat på på länge. Inte mn vanliga musik i dagsläget, men låtarna kan jag, och andrenalinet flödar. Monster Magnet - Space Lord. God says No. I like. För att de håller sin alldeles egna stil.

Vad stor du har blivit! Vad vuxen du har blivit! Det utbrister mammsen medans vi tar farväl och kramar om. Kanske kan hon släppa taget om mig nu. Men visst är det så litegrann. Man anses inte riktigt ha växt upp innan man har fått körkort. Och det kanske är bevis på en viss mognad. Respekt, för medmänniskor och medtraffikanter. Men tyvärr är det inte nödvändigt, alla växer inte upp.

Kommentarer
Postat av: Browken

Ännu ett träffande inlägg.
Är i planerna på att ta körkort, eller försökte förra hösten men tröttnade till slut på min trafikskolelärare och gav upp mer eller mindre.
Så har bokat en intensivkurs där min faster bor för att komma bort och fokusera till 100% på körkortet och
förhoppningsvis klara det. Jag längtar efter att få någon indikation om att jag är vuxen. Att jag kan vara fri. Och hoppas verkligen på körkortet som en start på denna känsla.
Och Grattis till ditt.

2007-08-31 @ 14:04:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0