Kära mor

"Den ser utmärkt ut och jag är djupt imponerad." Ord av min far, som inte kan göra mig annat än varm i hela kroppen, med en klump i halsen. Det är väl inget fel med att känna så, av en person man håller kär, respekterar mer än få. Men jag önskar jag inte var så beroende av det.

Framförallt från min mor. Ibland känns som hela min existens är till för att göra mamma glad. Och glad blir hon om jag har pengar och jobb, kommer någonstans i livet och då är det ju det som räknas. Ofta är det det enda frågorna kretsar kring på de tradionella telefonsamtalen på söndagkvällarna. Känns som förhör ibland, att jag gör det jag ska och borde. Ändå... vet jag hon bara vill mig väl... och hon känner mig bättre än någon annan.

Osökt försöker jag att göra henne glad. Göra henne stolt. Och söker även bekräftelsen. Ständigt försöker jag vara den duktige pojken...

"Mother dear, she can see inside
Mother dear, and I've nowhere to hide
Mother dear, kept me warm and safe
Mother dear, I'll never lose my faith in mother dear

Mother dear, did I spoil your plans?
Mother dear, I do the best I can"
- The Divine Comedy, Mother Dear


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0