Zeitgeist the Movie

Det är något fel i världen. Jag känner det, men kan inte identifiera det, kan bara stappla fram på ord som inte bär sig själva. Att vi utnyttjar varandra... eller bara vill ha mer... vi är egoister... eller nej...

Jag väntar på att skärmen ska bli svart, att den ska ge mig svaren, att jag ska få ställa frågorna. What is the Matrix? Nästan så, får jag... jag får en film, som jag sätter på av egen vilja, men som ändå tycks hitta mig. Det, ger mig en glimt, ord på det jag alltid sett. Jag kan egentligen inte säga mer, för mina egna ord räcker inte till. Jag rekommenderar bara, er som läser, att se den. Jag har bara sett den första, nu, nyss, än. Den är gratis, finns på video.google, så ladda ner den i piratbukten med gott samvete, den är inte kommersiell.

Den första från 2007, den andra från 2008. Här. Det handlar om andlighet, religon, krig... och banker. Jag undrar, om de visste eller hade på känn, att det skulle bli aktuellt ett år efter utgivningåret på första. Det verkar inte vara så nytt. De ger sig på svåra ämnen, försöker med mycket, svårt att acceptera. Men nödvändiga frågor, intressanta, som saknar motsvar.

“I think I've spent 30 years of my life, the first 30, trying to become something. I wanted to become good at things, I wanted to become good at tennis, I wanted to become good at school and grades... and everything I kind of viewed in that perspective: I'm not OK the way I am, but if I got good at things...

...and I realized that I had the game wrong. The game was to find out what I already was.”


Back to basics. Jag gillar detta citatet. Känner det, hur jag själv så ofta viljat bemästra saker, bäst på allt, för att vara någon. Det är inte alltid man måste upptäcka något nytt, rusa fram i hundra-tio mot nya äventyr, nya utmaningar, finna sig själv. Ofta kan man nog ha sprungit förbi den man är, missat sig själv, i sin hets och sin iver, efter att bli någon. Det tror jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0