Döda din älskling

Kill your darlings. Så brukar man säga i konstens värld, i skapandet. Jag har aldrig tänkt på vad det tyder egentligen, men det verkar ha två lite skiljda betydelser. Dels att man ibland måste döda och kasta något som man vill mycket med, men som helt enkelt inte fungerar. Jag har något jag skriver så, något speciellt, för mig, som jag vill förmedla. Men när jag läser texten blir allt bara platt och det där som var så speciellt för mig, går inte att få fram, och kanske kanske... finns det ingen substans i det i huvudtaget. Kanske är det bara för mig som det falskt betyder något. Det är svårt, att inse och kasta. Och sedan så kan det vara att göra sig av med sina svagheter, det små beteenden man älskar att göra. Som en musiker som älskar att skriva musik i C-dur. Fint i en låt, kanske, men resten kommer att låta likadant.

Jag tror, att det är något som går att överföra, till den riktiga världen, den vi lever i, och inte bara den vi fantiserar om. Att se sina egna svagheter, och rensa bort sådant som saknar substans, bakom det ytliga.. det är inte bara konstnärer, utan lika mycket för vem som helst, som vill växa. Det kan vara vad som helst, allt de man tar sig för, med lite halvt tvång, för att man tror att världen ska falla sönder om man inte gör så. Kanske det där blosset på morgonen, eller karatefyllan varje helg för att klara den tråkiga veckan, eller bara en älskling.

En älskling har jag. Jag låg med henne, förra helgen. Vi åkte till föräldrarnas hus... passade på, då de var borta. Till huset jag fortfarande kallar mitt egna hem, dit jag öppnar dörren utan att ringa på klockan, där jag levt alldra flest år i livet. Jag satt där i köket med henne, vid fönstret mot bakgården, betraktandes de fallna gula löven, som dansade och lekte i blåsten. Jag älskar den platsen, med henne, tiden försvinner. Boken jag försöker läsa, ligger uppslagen framför mig, med samma sida uppslagen hela tiden, jag umgås helldre med henne. Hon är min alldra alldra bästa vän. Någon som aldrig sviker, någon jag alltid kan gå till, någon som alltid finns tillgänglig, någon som alltid funnits. Tack, min kära Ensamhet. Jag älskar dig.

Men hur... ska man förmå sig döda det man älskar? Hur ska man förmå sig döda en del av sig själv? Vad händer om det är en allt för stor del, en som inte går att ersätta, så att det knappt blir något kvar, av mig? Hur tar man yxan och låter den falla på sin älskades hals? Om det inte går, kan man hugga dess sambo och två barn istället?




I hope you feel the way I do, I hope you give yourself up too, I damned to feel the way I do, What have I done, to fall so hard for you. Varför svara aldrig min älskling, hon är alltid så tyst.

Kommentarer
Postat av: Hanna

"Dels att man ibland måste döda och kasta något som man vill mycket med, men som helt enkelt inte fungerar."



Jag hatar den delen där man måste kasta bort allt man egentligen vill ha. Det är så svårt så tungt och jag står i skrivande stund i detta måste men jag tar aldrig tag i det.. för man fortsätter ju hoppas, och skjuter man upp det bara en liten dag till så kanske lyckan vänder.

Men det gör den aldrig..



Låten också, fastnade jag också för förut. Texten du skrivit ut är så himla rent sagt. Jag fastnade också för just den delen, att ge upp sig lika mycket





(hej igen.



förresten)

2008-11-06 @ 01:32:07
URL: http://gockas.blogg.se/
Postat av: appe

Hej Hanna! Ja, nog det svåraste man kan göra, att slänga bort just det man älskar mest. Det svåraste och största man kan göra, när sanningen bakom, under det ytliga, inte motsvarar ytan... Men, kanske man är rätt från början, precis som man tror.

2008-11-06 @ 18:30:38
URL: http://oskyldigpojke.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0